„Najbardziej zachwycającą niespodzianką w życiu jest nagłe zdanie sobie sprawy z własnej wartości.”
Maxwell Mattz.
Wzmacniając morale naszych zespołów, osłabionych niestabilnością dzisiejszej rzeczywistości, warto zastanowić się co wzmacnia zaangażowanie i poczucie spójności z zespołem.
Jedynie w organizacjach, zarządzanych przez wartości, uaktywnia się dobro, które mobilizuje energię pracowników aby służyć czemuś większemu. Wartości stanowią właśnie taką okazję. Stają się prawdziwym szefem, świadomie wydobywającym szlachetny potencjał swoich pracowników.
Z jakimi wartościami chcemy być kojarzeni? Co nasi klienci, pracownicy czują wobec naszej firmy? Jakie wartości powinny budować strategię biznesową?
Ken Blanchard, podkreśla, iż zarówno misja jak i deklarowane wartości powinny pozostawać w zgodności z wizją organizacji. Skuteczność Management by Values polega na tym, iż jest to proces związany z ludźmi. To wartości łączą ludzi, sprawiając, iż potrafią zaangażować się w pracę na rzecz realizacji wspólnych celów. Wartości działają jak magnez. Tylko dzięki wartościom ludzie łączą się w zespół. Działają w głębokiej synergii swoich wartości, które kształtują ich zachowania a te z kolei odzwierciedlone są w środowisku odbiorcy, którym jest zarówno klient, podwykonawca, dostawca ale też członek zespołu czy przełożony.
Kluczem w zarządzaniu przez wartości jest budowa atmosfery zaufania. Ważny jest empowerment, wzmacnianie pozycji swoich zespołów, delegowanie projektów samodzielnie. Jakość produktów i usług muszą leżeć w interesie wszystkich bez względu na stanowisko. Bazowanie wyłącznie na celach nigdy nie będzie prawdziwym napędem dla organizacji. Trzeba zejść głębiej do wartości. Zestroić kluczowe wartości menedżerów, całej organizacji kształtować sposób w jaki realizowany jest cel. Wartości firmowe muszą być demonstrowane na co dzień, odzwierciedlane w postawach, komunikacji i wizerunku jaki na co dzień budują pracownicy.
Podstawą zarządzania przez wartości jest opracowanie procesu zestrojenia decyzji strategicznych, codziennych działań i przewodnich wartości.
Jakie kroki powinien wdrożyć lider aby oprzeć funkcjonowanie firmy na kluczowych wartościach i zacząć wprowadzać w niej zarządzanie przez wartości?
Zapraszam do przyjrzenia się temu procesowi w Twojej organizacji.
Autor: Agnieszka Musiał-Terlecka