Wielokulturowość, która na dobre zagościła w strukturach firm, wzmacnia potencjał zespołów, zasila wartości firmowe, różnicuje kulturę organizacyjną. Zarządzanie różnorodnością staje się dziś naturalną kompetencją, dzięki której C-Levels budują autentyczne, otwarte zespoły.
Włączenie różnorodności w procesy zarządzania zasobami ludzkimi stanowi wyzwanie dla działów HR, które tworzą spójność procesów, uwzględniając:
Stworzenie warunków akceptujących bariery kulturowe, językowe, wyznaniowe czy fizyczne decyduje dziś o konkurencyjności na rynku pracy. Dojrzałe organizacje tworzą politykę personalną, uwzględniającą złożoność różnic kulturowych, pokoleniowych czy ograniczeń fizycznych. Zgodnie z raportem Forbes Insights, otwartość na spotkanie różnych płaszczyzn wyzwala nie tylko innowacyjność, ale też kreatywność i świeżość spojrzenia na cele biznesowe.
Niedobór kadr korporacje intensywnie uzupełniają pracownikami zza granicy, dotykając tym samym aspektu wielokulturowości, jak również trudności w rekrutacji próbują kompensować zwróceniem się w stronę grup dotychczas marginalizowanych.
Praca zdalna przyczyniła się znacznie do zatrudniania osób niepełnosprawnych, ułatwiła dostęp do potencjału specjalistów IT, pozwoliła sięgnąć po talenty z różnych stref czasowych.
HR INSTITUTE obserwuje ten trend w obsługiwanych procesach rekrutacyjnych, specjalizując się w obsadzaniu wymagających i kluczowych stanowisk krajów Europy Centralnej. Zarządzanie kompetencjami w różnorodnej strukturze pracowniczej staje się punktem wyjścia do poszczególnych procesów HR w organizacjach.
Najważniejszym wydaje się być jednak docenianie zasobów, którymi zarządzamy. Talentów, które dziś budują tkankę kultury organizacyjnej. Pełna akceptacja unikalnej wartości, jaką zapewnia różnorodność, stanowi o wyjątkowości i sukcesie organizacji, w której warto realizować swoje cele zawodowe.
Autor: Agnieszka Musiał-Terlecka