Wiele organizacji zastanawia się jak zmierzyć potencjał swoich pracowników na różnych etapach zatrudnienia. Gry symulacyjne czy narzędzia assessmentowe mają zastosowanie zwłaszcza w trakcie dobierania członków zespołu na etapie rekrutacji. Pojawia się jednak coraz częściej trudność w zaplanowaniu rozwoju potencjału na całej ścieżce zatrudnienia. Potencjał talentów jest bezcenny i często postrzegany wyłącznie na początku wdrażania pracownika i jego pierwszych lat pracy. Jednak rozsądnym i dojrzałym podejściem staje się zaplanowanie uwalniania potencjału na każdym etapie cyklu życia pracownika, co daje ogromny imput nie tylko w rozwój własny, ale też stanowi o świadomym włączaniu talentów w rozwój strategiczny firmy.
Assessment Centre (AC) doskonała metoda oceny kwalifikacji pracowników i kandydatów do pracy. Dzięki jej zastosowaniu możliwa jest bowiem wielowymiarowa, obiektywna ocena, która w normalnych warunkach nie jest możliwa. AC stosuje się najczęściej przy rekrutacji pracowników, audycie personalnym, działaniach rozwojowych, a także doradztwie zawodowym.
W ramach AC stosuje się szereg zadań zarówno indywidualnych jak i grupowych. Najchętniej w czasie trwania audytu lub rekrutacji pracowników stosuje się takie narzędzia jak:
Kluczem do zbudowania efektywnego i SMARTowego narzędzia AC jest dokładna kalibracja kompetencji, zdefiniowanie wskaźników behawioralnych, sprzężenia ich z cyklem rozwoju kompetencji w strukturze organizacji.
Ważne jest przyjrzenie się badanym kompetencjom z wielu perspektyw:
Dobrą praktyką jest zestawienie ww perspektyw w twórczej pracy warsztatu zespołowego, który wypracowuje koncepcję ewolucji kompetencji, zmierza się z jej kalibracją z zachowaniami behawioralnymi i określa oczekiwaną skalę w macierzy kompetencji.
Narzędzia AC badają nie tylko jedną, kluczową kompetencję ale też kilka niezbędnych w rekrutacji najlepszego pracownika. Cały proces wdrażania AC, oprócz kalibracji kompetencji, zawiera opracowanie kafeterii ćwiczeń symulacyjnych, komunikacji dla kandydata, wskaźników raportu do HR i informacji zwrotnej.
Niezbędne jest również szkolenie dla Asesorów z wybranych narzędzi, kalibracji wyników i zasad badania wskaźników behawioralnych. Ewaluacja oparta jest o opracowane dla AC formularze. Ważne jest to, że każdy Asesor ocenia zachowanie badanych niezależnie, a wystawione noty porównywane są dopiero po wypełnieniu wszystkich zadań.
Autor: Agnieszka Musiał-Terlecka